Varning för ett extremt smalt inlägg!! Och varning för youtuberrubrik, hehe. Hur som helst. Sen början av juli har jag och Patrick spenderat lite drygt 50 timmar på att se om alla hittills utgivna filmer i Marvel Cinematic Universe (MCU) i kronologisk ordning. Alltså, filmer vi sett förut, men denna gång i "rätt" ordning i tidslinjen, inte i ordningen som de har getts ut. Ett väldigt trevligt projekt faktiskt. Hela grejen med MCU är ju att alla filmer är sammanlänkade, och att det sker väldigt mycket internskämt och referenser under filmerna (precis som i t.ex. Star Wars). Alltså, även om det går att se många av filmerna fristående så GER det verkligen något till helhetsupplevelsen att ha sett alla i rätt ordning. Och, något måste jag ju göra med all information. Har därför bestämt mig för att lista alla filmer i kronologisk ordning, året de släppts, när de utspelar sig, samt mitt betyg. Enjoy! Phase 1: 1. Captain America: The First Avenger (2011). Regissör: Joe Johnston. Utspelar sig under WWII. Gillar verkligen historien om Captain America. Chris Evans spelar bra. Det är också så intressant hur de gjorde honom som skinny Steve Rogers, det finns en artikel om Lola VFX's specialeffekter här. Mysig action, om ni förstår vad jag menar. Men kanske mest nödvändig för historien än något man vill se flera gånger. Betyg: 3 av 5 2. Captain Marvel (2019). Regissör: Anna Boden, Ryan Fleck. Utspelar sig 1995. Förstår inte varför denna "bara" har 6.9 på imdb? Jag tycker att den är OTROLIG. Är jag bias för att det är den första filmen i MCU med ett female lead, och för att det ligger feministiska blinkningar inbakade i varenda tagning? Ja men jag kanske är lättköpt då!! Må så va. Brie Larson spelar jättebra! Captain Marvel är en av mina favoritkaraktärer. Hon är SÅ cool. Så snygg och bra film. Betyg: 4 av 5 3. Iron Man (2008). Regissör: Jon Favreau. Utspelar sig 2010. En film som tyvärr inte har åldrats jättebra. Visst, storyn är spännande. Men jag stör mig så mycket på att Pepper i princip är Irons Mans mamma, samtidigt som hon är kär i honom (trots att han är odräglig?), samt springer runt i stilettklackar i två timmar och är i allmänhet vår bekanta karaktär: Hjälplös kvinna i nöd. Iron Mans karaktär är också så snark. MEN, det är ändå väldigt bra action, animeringen håller, och ploten är indragande. Det drar upp betyget. Betyg: 3 av 5 4. Iron Man 2 (2010). Regissör: Jon Favreau. Utspelar sig efter Iron Man. Nej men om den första Iron Man åldrats dåligt så är det inget emot tvåan. Så sunkig emellanåt, och varken storyn eller dialogen räddar. Tycker fortfarande att kärlekshistorien är helt obegriplig? Pepper, get a divorce. Betyg: 2 av 5 5. The Incredible Hulk (2008). Regissör: Louis Leterrier. Ospecificerad tid, utspelar sig pre-Avengers.Nej men den här filmen är så kass, tyvärr. Edward Norton är så fel castad, och manuset är emellanåt så pinsamt att man skrattar rakt ut. Det är SYND, för Hulken är en av mina favoritavengers. Jag tycker verkligen att han förtjänar en ny film med Mark Ruffalo. Betyg: 1 av 5 6. Thor (2011). Regissör: Kenneth Branagh. Utspelar sig sex månader innan Avengers. En film som ändå checkar av det mesta en bra sci-fi actionfilm bör innehålla: En snygg hjälte med daddy issues, en antagonist som man semisympatiserar med, fightscener som man håller andan i, rymdportaler och, såklart: En helt ologisk kärlekshistoria. Betyg: 3 av 5 7. The Avengers (2012). Regissör: Joss Whedon. Utspelar sig 2012. Nära actionperfektion, men tyvärr lite för långsam emellanåt. Där tappar den mig. Har inte så mycket mer att tillägga. Denna film innebär början på hela project Avengers. Ny Hulk också! Mark Ruffalo! Betyg: 3,5 av 5 Phase 2: 8. Iron Man 3 (2013). Regissör: Shane Black. Utspelar sig 6 månader efter The Avengers. Här känner jag att Iron Man verkligen fick en film för mycket. Shane Black har tagit över regin efter Favreau och även om jag tycker att det var till fördel vad gäller karaktärsskildringarna så är utbudet av actionscener snudd på för generöst. Tempot är uppskruvat (vilket man ändå gillar), men explosionerna så många att det ändå bromsar in allt. Just den detaljen gissar jag dock kanske tilltalar majoriteten av publiken? Betyg: 2 av 5 9. Thor: Dark World (2013). Regissör: Alan Taylor. Utspelar sig post-Avengers, pre-Ultron. Absolut lite B handling och dialog, men denna film hade ändå något!! Mycket tid för många favoritkarakärer som Thor, Loki, Frigga, Heimdall, m.fl. Jag gillar verkligen Asgard-miljöerna och mytologin. Thor gör f.ö. sin stora karakärtutväckling i denna film (alas, är tyvärr en väldigt grund karaktär ändå). P.S. Även om ni inte är sugna på filmen så är Chris Hemsworth's perfekta bringa värd en titt, spara tid genom att beundra den här. You're welcome :) Betyg: 3 av 5 10. Captain America: Winter Soldier (2014). Regissör: Anthony & Joe Russo. Utspelar sig post-Avengers, pre-Ultron. Actionperfektion! Bra handling. Gillade verkligen denna film!! Inget kärlekstjafs. Förlåt, men MCU's track record so far på att porträttera kärleksrelationer är... sådär, kan vi väl säga? Jag föredrar faktiskt att de skippar det helt, som de gjort i denna film. Bara svinbra action, vänskap, otroliga hjältar. Bravo! Betyg: 4 av 5 11. Guardians of the Galaxy (2014). Regissör: James Gunn. Utspelar sig under 2014. Jag älskar den här filmen!!!! James Gunn gör både regin och skriver manus ihop med Nicole Perlman (som även var med och skrev Captain Marvel - som jag också älskade, inte en slump). Karaktärerna är underbara, storyn perfekt, och dialogen spot on. Betyg: 4,5 av 5 12. Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017). Regissör: James Gunn. Utspelar sig efter Guardians of the Galaxy. Nej men precis som Vol. 1, SÅ bra. Har inget mer att tillägga! Betyg: 4 av 5 13. Avengers: Age of Ultron (2015). Regissör: Joss Whedon. Utspelar sig 2015. Ja. Nej. Hmm. En film jag vill gilla men tyvärr inte gör. Idé och tema kring AI är ju intressant i teorin, jag älskar t.ex. I Robot, men utförandet i denna blev liksom för mycket. Den tappade mig någonstans mellan svävande städer och AI:ns väldigt överdrivna bad guy-röst Betyg: 2,5 av 5 14. Ant-Man (2015). Regissör: Peyton Reed. Utspelar sig 2015. En film jag tyvärr hade svårt att behålla engagemanget för. Scrollfingret åkte upp då och då. Jag är helt enkelt inte särskilt intresserad av Ant-Man, vare sig som privatperson eller superhjälte. Förlåt :( Betyg: 2,5 av 5 Phase 3: 15. Captain America: Civil War (2016). Regissör: Anthony & Joe Russo. Utspelar sig post-Ultron, pre-Infinity War. Jo men absolut, denna film är bra. Tyvärr känner jag att porträttet av antagonisten tillika anti-heron (som i princip hela filmen kretsar kring) Bucky aka Barnes, Captain America's vän från WWII, är lite platt emellanåt - och därför blir tyvärr hela filmen och storyn också lite platt. Bra action dock! Betyg: 3 av 5 16. Spider-Man: Homecoming (2017). Regissör: Jon Watts. Utspelar sig post-Civil War, pre-Infinity War.Den av filmerna som kanske har mest feel good i sig? Förutom Guardians of The Galaxy då. Peter Parker är ju blott 15 i denna film, så allt är ju liksom.. gulligare, lugnare, snällare och liksom mindre... mindre. För mig gjorde det tyvärr filmen ganska ointressant som superhjältefilm, och den flyger tyvärr inte heller som collagedrama. Jag somnade :-/ Betyg: 2,5 av 5. 17. Doctor Strange (2016). Regissör: Scott Derrickson. Utspelar sig 2016. Allmänt snygg, Inception-esque film. Otrolig line-up också: Benedict Cumberbatch, Tilda Swinton, Chiwetel Ejiofor, Mads Mikkelsen m.fl. Jag måste erkänna att det emellanåt blir svårt att urskilja Doctor Strange från Sherlock Holmes. Frågan är om Benedict Cumberbatch är en ensidig skådespelare (jag vill inte tro det), eller om vi bara älskar lågempatiska narcissistiska män i populärkulturen? Betyg: 3,5 av 5. 18. Black Panther (2018). Regissör: Ryan Coogler. Utspelar sig 2017. Det blir svårt att skriva om den här filmen utan att påtala det faktum att Chadwick Boseman, som spelar King T'Challa, väldigt tragiskt gick bort i cancer den 28:e augusti i år. Att Black Panther var näst på tur i vår kronologi kändes menat på något sätt. Vi såg alltså filmen bara ett par dagar efter hans bortgång. Den här filmen är så mycket mer än en tegelsten i MCU. Förutom att den är ett mästerverk i sig, så har den betytt obeskrivligt så mycket för otroligt många. Se bara på detta klipp. Tack för allt Chadwick. Wakanda forever <3 Betyg: 5 av 5. 19. Thor: Ragnarok (2017). Regissör: Taika Waititi. Utspelar sig post-Ultron, pre-Infinity War. Den bästa Thorfilmen i min mening. Inte bara för att den är snyggare än de tidigare, utan ockå för att Chris Hemsworth och Tom Hiddleston blir så bra när de får mycket skärmtid ihop. Filmens stjärnor är ju dock till 110% Cate Blanchett och Tessa Thompson, otroliga! Även A+ för soundtrack. Betyg: 4 av 5. 20. Avengers: Infinity War (2018). Regissör: Anthony & Joe Russo. Utspelar sig 2017. Ahhh, den här filmen. Så så SÅ bra. Bröderna Russo i sitt esse. Man tänker att det ska bli rörigt att slänga ihop alla våra favorithjältar i samma fim? Istället har den de allra bästa delarna av de allra bästa Marvelfilmerna. Betyg: 5 av 5. 21. Ant-Man and The Wasp (2018). Regissör: Peyton Reed. Utspelar sig troligtvis mellan Infinity War och Endgame. Snäppet bättre än den första filmen, mest p.g.a. att karaktären The Wasp spelad av Evangeline Lilly får ta plats.Betyg: 3 av 5. 22. Avengers: Endgame (2019). Regissör: Anthony & Joe Russo. Utspelar sig 2017 till 2022. Åh gud. Actionperfektion igen. Den här filmen är.. så jävla bra? Bröderna Russo gör det igen. Absolut konstant gåshud genom de 15 sista minuterna. Betyg: 5 av 5. 23. Spider-Man: Far From Home (2019). Regissör: Jon Watts. Utspelar sig post-Endgame. Likt den första Spider-Man så är även denna uppföljare åt det barnsliga, gull-gull hållet. Handlingen centreras mycket kring sanning/osanning, och fake news. Spider-Man får nämligen slåss mot en antagonist som är en s.k. låtsashjälte, som lyckas lura omvärlden med hjälp av projektorer och hologram. Hur otroligt det än kan verka, blir filmen en ganska snygg blinkning till Trump-samhället, "Folk vill tro. Och nuförtiden tror de på allt.”. F.ö. kan jag tycka att det är ganska avslappnande med opretentiös tönt-action ibland. Betyg: 3 av 5. ~Och det var allt! Otroliga lows och extrema highs kan man ju lugnt säga, men herregud vad jag älskar detta lilla universum. En annan liten sammanfattning for y'all: Antal filmer med kvinnliga regissörer och/eller manusförfattare: 2 av 23 (Captain Marvel och Guardians of the Galaxy). Antal filmer med POC regissörer och/eller manusförfattare: 3 av 23 (Iron Man, Black Panther och Thor: Ragnarok) Det jag vill säga är representation och mångfald saknas på väldigt många plan, särskilt bakom kameran. Marvel Studios har dock meddelat att de kommer att fortsätta att jobba för bättre representation under Phase 4, listad enligt nedan: Black Widow - November 6,2020 Update: May 7, 2021 Shang-Chi and The Legend of The Ten Rings - May 7, 2021 Update: July 9, 2021The Eternals - February 12, 2021 Update: November 5, 2021Thor: Love and Thunder - February 11, 2022 Doctor Strange and the Multiverse of Madness - March 25, 2022 Black Panther II - May 6, 2022 (kommer med stor sannolikhet att bli uppskjuten) bl.a. kommer The Eternals att ha MCU's första gaykaraktär, och Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har universumets första asiatiska lead. Dessutom kommer Tessa Thompson's roll Valkyrie (som är svart och queer, och har tidigare setts i Thor: Ragnarok och Avengers: Endgame), att ha en större roll i Thor: Love And Thunder. Och, såklart, Black Panther II. Disney's alternativ till uppföljaren har endast spekulerats kring än så länge. Kanske byter de ut Chadewicks roll mot en helt ny skådespelare (troligtvis med protester från fans), eller så gör de som serietidningarna - låter King T'Challas syster Suri ärva panterdräkten. Jag hoppas innerligt på det sistnämnda. Jag ser också väldigt mycket fram emot Black Widow's första film, den andra filmen i MCU med ett female lead. Trailer här. Gåshud! Follow my blog on Bloglovin.